Skydeskivemodellen

9. apr. 2025

Kært barn har mange navne – og det gælder også for denne model som er kendt som skydeskivemodellen og konkurrencetragtmodellen.

 

Som virksomhed er det godt at finde ud af, hvordan man differentierer sig fra de andre konkurrenter på markedet. Dette kan bl.a. gøres ved at udarbejde en konkurrentanalyse af virksomhedens produkter, ved hjælp af Skydeskivemodellen. Denne model er inddelt i 4 kategorier, der fungerer som en tragt hvor man går igennem tragten fra bred til snæver konkurrence. Modellen viser på den måde også hvilke virksomheder der er ens tætteste konkurrenter.

 

De 4 kategorier er:


Alle produkter

I den bredeste ende af tragten er alle produkter at finde. Her kæmper virksomheden mod alle andre virksomheder, om forbrugerens penge. Dette er også uanset hvilket produkt ens virksomhed sælger, eller hvad de andre virksomheder sælger. Så selvom ens virksomhed sælger makeup, så er man stadig i konkurrence med en virksomhed der dækker et helt andet behov hos forbrugeren, som f.eks. en virksomhed der sælger sko. Det er den bredeste form for konkurrence der kan være på markedet.

 

Samme basale behov dækkes

Her menes der produkter som dækker det samme behov, hos en forbruger. Dette kan bl.a. være alle tøjforretninger uanset mærke, stil og prisklasse, som er i konkurrence med hinanden, da de alle dækker det samme behov hos forbrugeren, som er at have tøj på. Det kan også være alle former for transportvirksomheder (bus, tog, fly, taxa, m.m.), som dækker forbrugerens behov for at komme fra A til B.

 

Samme produktkategori

Her er der tale om virksomheder der tilbyder den samme type produkt til forbrugeren, men til forskellige priser. Et eksempel her kan være makeupvirksomheder der sælger de samme produkter. Nogle brands er meget dyre som f.eks. Dior og Estée Lauder, men de er stadig i konkurrence med andre makeupvirksomheder som Maybelline og Essence, som er meget billigere brands.

 

Samme produkt til samme målgruppe

Nu er vi i den snævreste del af tragten. Her er virksomhedens konkurrenter som sælger det samme produkt, og dækker det samme behov hos forbrugeren, i den samme prisklasse. I denne kategori er konkurrencen intens, og alle virksomheder i denne kategori kæmper for at fange forbrugernes opmærksomhed. Her kan virksomheden analysere sine konkurrenter og finde ud af, hvad det er der differentiere virksomheden fra de øvrige konkurrenter. På den måde kan virksomheden forsøge at skille sig ud fra mængden og fange forbrugerens opmærksomhed.

 

Flere analyser giver bedre resultater

Når en virksomhed gerne vil vide mere om sin konkurrencesituation, er der flere forskellige analyser der kan udarbejdes.

 

2 modeller der er gode sammen, er Bostonmodellen og Porter’s generiske strategier. Bostonmodellen kigger på virksomheders produktporteføljer, den anden på virksomhedens konkurrencestrategi. Disse 2 modeller sammen med en konkurrentanalyse som skydeskivemodellen, er et godt sted at starte. Hvis man vil gå et skridt videre, kan man også inkludere Porter’s Five Forces, der kigger på de konkurrencemæssige fordele og udfordringer i en given branche.

 

Andre populære analyser man kan udarbejde, som hjælper en virksomhed med at forstå sig selv og den branche man er i, er bl.a. SWOT, TOWS og PESTEL. SWOT kigger på virksomhedens interne styrker og svagheder samt de eksterne muligheder og trusler. TOWS er et handlingsværktøj, og en analyse der bygger videre på SWOT, og kigger på hvordan man som virksomhed kan reducere trusler, udnytte muligheder, reducere svagheder og udnytte styrker. PESTEL er en brancheanalyse og kigger på faktorer i omverdenen der potentielt kan påvirke ens virksomheds drift og udvikling.

 

For at lære mere om de andre modeller og analyser, kan du kigge på vores blogindlæg:

Bostonmodellen, Porter’s generiske strategier, Porter’s Five Forces, SWOT-analyse, TOWS-analyse og PESTEL-analyse.

 

 

Kilder

Modern business – Hvad er skydeskivemodellen

Studieportalen – Skydeskivemodellen

Scribus – Hvilke konkurrencestrategier findes der – og hvordan vælger du den rette?

 

Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant