
Distributionskæden viser en vares vej fra råvareproducent til forbruger. Der er forskellige led i kæden, og hvert led skal både tjene penge og tilføre produktet værdi. Hvis et af disse led ”fejler”, betyder det at samarbejdet i kæden resulterer i en ikke-effektiv forsyningsproces, og forbrugeren der efterspørger produktet, ikke modtager produktet det rette sted, i den rette mængde eller på det rette tidspunkt.
Men hvis forsyningsprocessen er effektiv, hjælper det til en virksomheds succes da der er:
Reducerede omkostninger – Transport-, administration- og lagerbeholdningsomkostninger kan blive reduceret ved at have en effektiv og velorganiseret distributionskæde.
Hurtigere levering – Når produkterne frem til forbrugeren hurtigt, forbedrer virksomheden kundetilfredsheden.
Bedre lagerstyring – Virksomheden kan opnå bedre kontrol over deres lagerbeholdning og minimere risikoen for overskydende eller utilstrækkelig lagerbeholdning, ved at have en effektiv og velorganiseret distributionskæde.
Distributionskæden illustrerer alle trinene en vare / et produkts gennemgår, fra råvareproducent – til produktion – til transport og lagring – til detailhandel / butikker og til sidst, til kunderne.
En virksomhed med en effektiv distributionskæde og forsyningsproces øger sin konkurrenceevne, da virksomheden opnår lavere omkostninger, på samme tid med at de kan tilbyde bedre produkttilgængelighed og hurtigere levering – hvor begge ting øger kundetilfredsheden og hjælper til at fastholde kunder og opnå kundeloyalitet.
Alle virksomheder er forskellige og det er også forskelligt hvor meget, eller hvor mange dele af distributionskæden de anvender, og selv står for.
De forskellige trin / elementer i en distributionskæde, er:
Producenter – Producenterne er det første led i distributionskæden, og består af fabrikker og virksomheder der fremstiller produkterne.
Grossister – Grossister er mellemled i distributionskæden og er dem der er imellem producenterne og detailhandlerne. En grossist indkøber store mængder af produkter fra en producent, og videresælger produkterne i mindre mængder til forskellige detailhandlere.
Detailhandler – Detailhandlere / butikker er dem der reklamerer, præsenterer og sælger produkterne direkte til forbrugeren / kunderne. Detailhandler kan være online og / eller fysiske butikker.
Logistikvirksomheder – logistikvirksomheder har en vigtig rolle i distributionskæden, da det er dem der sørger for at produkterne når hele vejen igennem forsyningskæden og til sidst, ankommer til deres destination. Nogle af de områder logistikvirksomheder håndtere er f.eks.: lagerstyring og transport.
Ud over at have en effektiv distributionskæde, er det også vigtigt for en virksomhed at have den rette distributionsform, der passer til virksomhedens brandimage og produkt.
Læs mere om effektiv, selektiv og eksklusiv distributionsform, på vores blogindlæg – Distributionsformer.
Kilder
Praxis – Virksomhedsøkonomi F-E – Distributionskæden
Detailhandel-nyheder – Hvad er en distributionskæde
Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant