
Når en virksomhed skal vælge en distributionsstrategi, er det vigtigt at det er en strategi der matcher deres produkttype og brandimage. Der er forskellige faktorer at overveje – som f.eks. en virksomheds produkttype, målgruppe, brandimage og marketingsstrategi.
Et fysisk produkt og digitalt produkt kræver ikke de samme distributionsformer, og alt efter hvilken målgruppe en virksomhed har, så er der forskellige måder at nå dem. Og den distributionsform en virksomhed vælger, skal matche virksomhedens brandimage, på samme tid med at distributionsformen også matcher og støtter virksomhedens marketingsstrategi.
Der er 3 overordnede distributionsformer:
Intensiv
Målet med den intensive distributionsform, er at opnå så stort som muligt markedsdækning via mange forskellige forhandlere. Dette er typisk for vane- og impulskøbsvarer, som f.eks. dagligvarer. En intensiv distributionsform gør ofte brug af en kommunikationsstrategi der skal nå ud til så mange som muligt via massemedier, som f.eks. reklamer, radio og TV.
Ved at anvende denne distributionsform, får virksomheden solgt sine produkter hos så mange forhandlere som muligt, og når på den måde ud til så mange kunder som muligt.
Fordele ved den intensive distributionsform – Høj brandimage kendskab, stort potentiale for salg og produktet / produkterne er let tilgængelig for kunderne.
Ulemper ved den intensive distributionsform – Høje omkostninger, lav kontrol ift. distribution og der er større risiko for priskrig.
Selektiv
Målet med den selektive distributionsform, er at opbygge et eksklusivt eller unikt image, så virksomheden vil være mere kræsen når den skal udvælge forhandlere. Denne distributionsform er ofte anvendt af virksomheder der sælger dyre produkter, eller produkter som kræver særlig viden og / eller service. En selektiv distributionsform gør ofte brug af en kommunikationsstrategi, der fokuserer på at tiltrække specifikke målgrupper.
Fordele ved den selektive distributionsform – Virksomhedens brandimage bliver styrket og der er bedre kontrol over distributionen.
Ulemper ved den selektive distributionsform – Mindre markedsdækning, høje marketingomkostninger og produktet / produkterne er mindre tilgængelig for kunderne.
Eksklusiv
Målet med den eksklusive distributionsform, er at gøre kunderne opmærksomme på at produktet er unikt. Dette understreges ved at virksomheden udvælger 1 eller få forhandlere og anvender en kommunikationsstrategi der understreger overfor målgruppen / kunderne, at produktet er unikt og noget særligt.
Fordele ved den eksklusive distributionsform – Stor kontrol over distribution og virksomheden opnår et meget eksklusivt brandimage.
Ulemper ved den eksklusive distributionsform – Meget begrænset markedsdækning, produktet / produkterne har en ekstremt begrænset tilgængelighed for kunder og virksomheden løber en stor risiko når en der kun satses på en enkelt forhandler.
De 2 øvrige distributionsformer
Hybride
Målet med den hybride distributionsform, er at kombinere forskellige elementer fra de øvrige distributionsformer. Fordele og ulemper afhænger af hvilke distributionsformer der kombineres.
Direkte
Målet med den direkte distributionsform, er at virksomheden kan sælge direkte til sine kunder via egne butikker eller e-handel.
Fordele ved den direkte distributionsform – Fuld kontrol over distribution og mulighed for at være tæt på kunderne.
Ulemper ved den direkte distributionsform – Begrænset markedsdækning, begrænset tilgængelighed for kunder (hvis virksomheden kun sælger via fysisk butik) og større risiko når en virksomhed selv står for det hele.
Kilder
Marketingteorier - Distributionsformer
Modern business – Distributionsformer
Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant