Bostonmodellen

8. apr. 2025

Bostonmodellen eller Boston matricen er tilbage fra 1970’erne, og er udviklet til at hjælpe virksomheder til at se på vækstmuligheder i deres porteføljer, og med at beslutte hvor virksomheden skal investere, stoppe eller udvikle produkter. Formålet med modellen er at hjælpe en virksomhed til at udnytte vækstmuligheder og opnå en konkurrencemæssig fordel.

 

Det er en produkt- og markedsmodel der inddeler en virksomheds produkter i 4 kategorier, baseret på om det/de produkter virksomheden sælger, har en høj eller lav markedsandel, og om antallet af kunder vokser (markedsvækst).

 

De 4 kategorier er:


Stjerner – Produkter med høj succesrate, som både har høj vækst og høj markedsandel. For en virksomhed, er stjernerne som regel grundlaget for deres brand. Virksomheden tjener godt på sine stjerner.


Spørgsmålstegn – Produkter og forretningsområder der har potentiale på markedet. Har høje vækstmuligheder for fremtiden, men lav markedsandel, da produktet/produkterne endnu ikke har etableret sig ordentligt på markedet.


Malkekøer – Produkter som plejede at være under kategorien stjerner. Produkterne har stadig høj markedsandel, og virksomheden tjener godt på dem, men markedsvæksten er stagneret.


Hunde – Produkter som ikke klarer sig godt. De opleves måske som uinteressante for kunderne, og har både lav markedsandel og lav markedsvækst. Dette kan betyde at produktet/produkterne er underskudsgivende for virksomheden.

 

Godt at vide

Når en virksomhed skal lave en langsigtet strategisk plan, er der flere områder der skal kigges på. Først og fremmest er det smart at virksomheden har styr på sine egen interne styrker og svagheder, samt de eksterne trusler og muligheder. Dette kan gøres vha. SWOT-analysen.

 

Derudover er Porter’s Five Forces også en god model at kigge på ift. konkurrenceanalyse, hvor der kigges på konkurrencemæssige fordele og ulemper i en given branche.

 

Hvis en virksomhed gerne vil være på forkant med hvad der sker ude i omverdenen, kan en PESTEL-analyse være meget gavnlig, da den giver indsigt i, hvordan et givent marked opfører sig for tiden. Flere faktorer der sker i omverdenen, kan potentielt påvirke en virksomheds produktion og trivsel, og er derfor vigtigt at holde øje med.

 

Bostonmodellen er god at anvende ift. analyse af virksomheders produktporteføljer. En model der fungerer godt sammen med Bostonmodellen er Porter’s generiske strategier. I den model kigges der på virksomhedens konkurrencestrategi, som er baseret på virksomhedens konkurrencemæssige fordele og markeder.

 

Du kan læse mere om de andre modeller, på vores blogindlæg: SWOT-analyse, Porter’s Five Forces, PESTEL-analyse og Porter’s generiske strategier.

 

 

Kilder

Scribus – Stor guide til Bostonmodellen – konkrete eksempler på brug i praksis

Modern business – Hvad er Boston modellen?

 

Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant