
Modellen kom til i 1957 og er en populær strategimodel, der hjælper virksomheder med at planlægge vækststrategi og opnå øget vækst. Så dette er en af de modeller man anvender, efter virksomheden har valgt konkurrencestrategi og andre markedsrelaterede strategier.
Sådan anvender du Ansoffs vækstmatrice i praksis
For at anvende Ansoffs vækstmatrice, skal en virksomhed evaluere sin nuværende position på markedet. Til dette kan man anvende Porter’s Five Forces. Du kan læse om modellen på vores blogindlæg – Porter’s Five Forces.
Efter at virksomhedens nuværende position er blevet analyseret og evalueret, kan man gå i gang med at vurdere mulige vækststrategier med Ansoffs vækstmatrice. Det er her man skal overveje muligheder for at Øge salget på nuværende / eksisterende markeder, vækste på nye markeder eller skabe nye produkter på nuværende / eksisterende markeder.
Når virksomheden har kigget på mulighederne indenfor de forskellige vækststrategier, skal virksomheden nu prioritere dem. Her skal virksomheden kigge på faktorer som f.eks. markedspotentiale, konkurrenceintensitet og risikovillighed. Til dette kan man anvende PESTEL-analyse og Skydeskivemodellen, som kigger på faktorer man skal tage højde for i omverdenen og konkurrenceintensiteten. Med Skydeskivemodellen kan man også finde frem til hvordan man differentierer sig fra sine nærmeste konkurrenter.
Læs mere om modellerne på vores blogindlæg: PESTEL-analyse og Skydeskivemodellen.
Modellen består af 4 strategier:
Markedsindtrængning / salgsudvikling – Øge salget på nuværende / eksisterende markeder.
Denne strategi kan opnås ved at:
Tiltrække nye kunder
Opnå mersalg (få eksisterende kunder til at købe mere)
Lave ny markedsføring for at øge salget
Markedsudvikling – Vækst på nye markeder.
Denne strategi kan opnås ved at:
Udvide kundebasen ved at gå efter nye byer eller lande
Udvide målgruppen ved at inkludere nye segmenter
Finde nye måder ens produkter kan anvendes på
Produktudvikling – Nye produkter på nuværende / eksisterende markeder.
Denne strategi kan opnås ved at:
Tiltrække flere kunder ved at lave flere varianter af et eksisterende produkt
Tiltrække flere kunder ved at lave justeringer / forbedringer på et eksisterende produkt
Tiltrække flere kunder ved at lave ny emballage til eksisterende produkter
Diversifikation – Skab vækst med nye produkter til nye markeder (Sidste udvej hvis de andre strategier ikke er nuværende muligheder).
Denne strategi kan opnås på 2 måder: koncentrisk diversifikation eller konglomerat diversifikation.
koncentrisk diversifikation – Her skaber virksomheden nye produkter, der stadig har en sammenhæng til enten virksomhedens eksisterende marked, målgruppe eller distribution.
konglomerat diversifikation – Her skaber virksomheden nye produkter til nye markeder.
Kilder
Scribus – Hvad er Ansoffs vækstmatrice, og hvordan bruger du den? Konkrete eksempler
Marketing teorier – Ansoffs vækstmatrice
Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant