Fordele og ulemper ved lektier – Hvad siger forskningen?

7. feb. 2025

Lektier har længe været en integreret del af undervisningen – men hvad siger forskningen egentlig om, hvorvidt lektier fører til øget læring? I dette blogindlæg dykker vi ned i fordele og ulemper ved lektier og perspektiverer emnet ud fra fire centrale kilder. Ifølge DPU er der læring i lektier, men det er ikke alle elever, der udnytter dem lige godt.


På den anden side argumenterer en artikel på Folkeskolen for, at lektier ikke nødvendigvis er den bedste vej til øget læring. Endvidere giver EMU og EMU for STX nuancerede perspektiver på, hvad lektier er, og hvordan de kan balanceres mellem ideal og virkelighed. I dette indlæg ser vi nærmere på, hvad lektier kan bidrage med, og hvilke faldgruber der er forbundet med dem.

 

Fordele ved lektier

1. Forlængelse af læringen uden for skoletiden

Lektier kan ses som en naturlig forlængelse af undervisningen. Når eleverne arbejder med opgaver hjemme, får de mulighed for at genbesøge og fordybe sig i de emner, de har mødt i skolen. Ifølge EMU kan lektier bidrage til, at eleverne træner deres selvstændige problemløsning og styrker deres arbejdsvaner. Denne ekstra tid til at bearbejde stoffet kan medvirke til, at de opnår en bedre forståelse af emnet.

 

2. Ansvar og selvstændighed

Lektier giver eleverne mulighed for at tage ansvar for deres egen læring. Ved at skulle planlægge, hvordan og hvornår de skal løse opgaverne, udvikler eleverne vigtige kompetencer såsom tidsstyring og selvdisciplin. Dette aspekt af lektierne understøttes af DPU, som peger på, at nogle elever drager særlig fordel af den øgede ansvarsfølelse.

 

3. Mulighed for individuel fordybelse

Lektier kan give plads til, at elever med særlige behov eller interesseområder kan fordybe sig yderligere i et fag. Denne individuelle tilgang kan hjælpe nogle elever med at nå deres fulde potentiale, hvis de får den nødvendige støtte og opmuntring både hjemme og i skolen. Denne idé om, at “nogle lærer mere end andre”, er central i DPU’s artikel.

 

Ulemper ved lektier

1. Uensartet udbytte

En af de centrale problemstillinger er, at ikke alle elever lærer lige meget af lektier. Forskning viser, at mens nogle elever opnår stor gavn af lektiearbejde, kan andre opleve, at opgaverne blot bliver en ekstra stressfaktor. Som Folkeskolen peger på, er der beviser for, at lektier ikke nødvendigvis fører til mere læring for alle, og at andre undervisningsformer nogle gange kan være mere effektive.

 

2. Øget stress og mistrivsel

For mange elever kan mængden af lektier blive en kilde til stress, særligt hvis de skal balancere lektiearbejde med fritidsaktiviteter og andre forpligtelser. Ifølge EMU for STX kan presset fra lektier skabe en ubalance mellem ideal og virkelighed, hvilket i værste fald kan føre til mistrivsel. Når eleverne oplever, at kravene ikke matcher deres ressourcer, kan det få negative konsekvenser for både motivation og psykisk velvære.

 

3. Forskellig hjemlig støtte

Effekten af lektier afhænger i høj grad af, hvilken støtte eleven modtager derhjemme. Elever, der ikke har den nødvendige opbakning eller ressourcer, risikerer at falde bagud, mens elever med stærk hjemlig støtte kan udnytte lektierne optimalt. Dette skaber en ulighed, der kan forstærke eksisterende sociale og faglige skævheder – et aspekt, der også diskuteres i DPU’s artikel.

 

4. Tidsforbrug og balance i hverdagen

Lektier kan også tage meget tid, hvilket kan påvirke balancen mellem skole, fritid og familieliv. Når lektierne fylder for meget, risikerer eleverne at miste muligheden for at deltage i sociale aktiviteter og fritidsinteresser, der er vigtige for deres udvikling og trivsel. Dette aspekt af lektiernes tidsforbrug er også fremhævet i EMU’s artikel om lektier i STX.

 

Konklusion

Lektier er et tveægget sværd. På den ene side giver de eleverne mulighed for at fordybe sig i stoffet, tage ansvar og udvikle selvstændighed – elementer, der kan være afgørende for deres videre læring. På den anden side kan lektier også blive en kilde til stress, ulighed og manglende balance i hverdagen, hvis kravene ikke matcher elevernes ressourcer eller hvis den hjemlige støtte er ustabil.

 

Det er vigtigt at finde en balance, hvor lektierne bidrager til læringen uden at overbelaste eleverne. Skoler og lærere bør tage højde for, at ikke alle elever udnytter lektierne på samme måde, og derfor kan differentierede tilgange være nødvendige for at sikre, at alle elever får den bedst mulige støtte.

 

For yderligere at forstå de mange facetter ved lektier og deres indvirkning på elevernes læring, kan du læse mere i kilderne:

 

Ved at tage højde for både fordele og ulemper kan vi skabe et mere nuanceret syn på, hvordan lektier bedst understøtter elevernes læring – og sikre, at de ikke bare bliver en ekstra byrde, men et redskab til at fremme faglig og personlig udvikling.

 

Skrevet af Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant